Stärka läsidentiteten och frågor på det!

”Läsande förebilder och läsning som social gemenskap har i ökat i betydelse för det läsfrämjande arbetet. Läsning innebär ett möte mellan läsare och text där läsaren tolkar texten utifrån egna erfarenheter, referensramar och föreställningsvärldar. I mötet med andra läsare och i läsargemenskap stärks läsidentiteten.”

Så läser jag i Läs- och litteraturfrämjandebidrag och utveckling, Kulturrådets skriftserie 2015:4 

Dessa frågor kan vi utmana oss med:

  • Hur är jag en läsande förebild?
  • När vet jag att jag påverkade genom att vara en läsande förebild?
  • Hur kom det sig att min läsning påverkade?
  • På vilket sätt agerar jag läsande?
  • Hur gjorde jag?
  • Är jag en läsande förebild?
  • Om jag inte är det – vad kan jag göra för att bli en läsande förebild?
  • Hur delar jag mina läsupplevelser med andra?
  • Hur talar jag om läsupplevelser?
  • Behöver jag berätta om läsupplevelserna? Hur kan de påverka?
  • I vilka sammanhang kan jag skapa social gemenskap där text och läsning blir centrala och gemensamma?
  • Hur möter kan jag möjliggöra för läsare att möta text?
  • Att tala om läsningen och de egna erfarenheterna, referensramarna och föreställningsvärldarna?
  • Hur påverkar läsningen erfarenheterna, referensramarna och föreställningsvärldarna?
  • Hur möts läsare?
  • Hur främjas läsargemenskapen?
  • Hur förklarar jag mig själv som läsare?
  • Hur ser min läsaridentitet ur?

Av Anne-Marie Körling

 

Kommentera