Tankar om lässvackor

Jag läser Johanna Lindbäcks fyra tips om hur att ta sig ur en lässvacka.

  • Läs om en bok
  • Läs noveller
  • Fokusera en timme
  • Byt genre

Läs gärna vår tidigare läsambassadörs fyra råd i bif (Biblioteket i fokus), Sveriges största bok- och bibliotekstidning 4 * 2015. Själv funderar jag över mina svackor och vad de kan bero på.

Jag har haft åtskilliga lässvackor. Ofta har de berott på att annat konkurrerar med läsningen och att jag själv ger det där andra större värde och betydelse. Lässvackorna har uppstått då jag börjat med en bok och då det dröjt alldeles för länge innan jag fortsatt läsa den. Då blir boken i sig själv en påminnelse där den ligger med sina femtiotvå lästa sidor och sina icke lästa 198. Jag blir väldigt trött på böckerna jag inte läst på ett tag och jag vet att de riskerar att förbli olästa i sin helhet. Jag har nu försökt att tämja denna tanke med att det inte är bokens fel utan att den har legat för länge och påmint mig om att den ska läsas och jag förmår inte läsa den. Boken har förvandlats till ett krav. Och så arg jag kan bli på mig själv. Varför inte börja om igen. Börja om från sidan ett och börja en ny slags läsning och ge mig själv chansen att läsa boken i sin helhet. Det krävs kontinuitet att läsa. Det krävs tid att läsa. Det krävs att man kan läsa. Det krävs att man vill ge boken av sin tid och att boken ges utrymme. Det är många krav.

Det är oftast en svår  väg som skapas genom ska och måste. Det kan vara svårt att läsa när huvudet är fullt av ouppklarade frågor eller känslor som överskuggar allt. Då går det inte att läsa. Det finns inget riktigt utrymme för något i det yttre. Man är upptagen. Koncentrationen räcker till i några minuter. Dikter är möjliga. Korta texter likaså. Och att vara snäll mot sig själv. Boken ligger och väntar. Den har inte bråttom.

Jag tänker på alla de böcker som ligger i skolbänkar och som inte får möta kontinuitet utan alldeles för lång tid mellan varje lässtund eller läsmöjlighet. Boken hinner inte knyta an till läsaren och läsaren hinner inte gifta sig med bokens innehåll. Många böcker ligger med något slags sloköra på sidor vars innehåll fallit i glömska. En elev berättade

-Boken har egentligen ingen plats i skolan. Läsningen har till syfte att fylla ut en tid där det inte finns något, typ de sista tio minuterna av lektionen. Det borde vara en timme om dagen för att man ska fatta vad man läser och att man ska kunna fortsätta att läsa. Minst en timme.

Av Anne-Marie Körling

Kommentera