”Du ska läsa om träd och buskar”

Det jag högläser för eleverna är inte detsamma som det de kan läsa på egen hand.  Ofta handlade min högläsningsbok om sådant eleverna ännu inte kunde läsa självständigt men som de inom olika framtid skulle kunna välja att läsa. Den pedagogiska högläsningen kallade jag den för. Den högläsningen omges av medvetna val, kontakt med skolbibliotekarien, inläsning av recensioner och egen läserfarenhet kopplat till elevernas förståelse och utveckling. Många gånger var min högläsningsbok väsensskild elevernas böcker.

I ett av mina klassrum var serieböckerna älskade av eleverna och en elev hade läst mer än trettio stycken i följd.  Nu började frågorna hopa sig kring varför? Kan vi få höra vad de handlar om? Jag fick frågan om jag kunde läsa högt för att fler skulle få veta vad böckerna handlade om. Och naturligtvis kunde jag läsa för eleverna. Nu uppstod frågan om vilken av de många jag skulle läsa ur. Inte ett helt enkelt val och eleverna provläste några böcker innan de kom med ett förslag.

Jag läste tre, fyra kapitel. Men eleverna skruvade på sig. Till slut bad de mig att sluta.  De sa att boken inte passade mig. Det blev inte som det brukade. Nu fanns det inga buskar och träd utan bara personer som nickade hit och nickade dit. Så ska det inte låta när fröken läser. Vi kan läsa de här böckerna själva sa de. När fröken läser ska det vara små bäckar som rinner, skogar med höga träd och insekter som flyger omkring och …

Jag tänker ofta på högläsning som något som hör till det kommande. Här och nu ger jag berättelser eleverna inte ännu inte kan läsa men kan lyssna till. Serieläsningen är trygghet och fortsättning på en och samma gång. När man läst ut sina serieböcker kan det uppstå ett vakuum. Man har läst sig mätt. Då de lämnar en serie är det inte helt lätt att möta ny litteratur och nya sätt att berätta. Då kan den höglästa boken vara en möjlighet. Ofta ville eleverna läsa något av det jag läst tidigare.

– Vad hette boken du läste förut? Jag vill läsa den!

 

Av Anne-Marie Körling

Kommentera