Från högläsning till egen läsning

 

Från Lunds Stadsbibliotek där denna skulptur fanns.

Att högläsa för elever handlar också om att få dem att upptäcka böcker och att läsa för egen del. Jag brukade inleda en ny högläsningsbok genom att ge eleverna tre olika böcker att läsa ur och sedan argumentera för vilken bok de ville att jag skulle läsa för dem.

De läste noggrant och diskussionerna om de tre böckerna blev livlig. Det som avgjorde valet av högläsningsbok var hur jag kunde läsa dem högt och om språket i dem var tillräckligt utmanande att lyssna till. Eleverna kom överens om att min högläsning måste innehålla passager de själva inte kan läsa och att det måste vara mycket skog, buskar och inre tankar. Genom samtalen och högläsningen blev tre böcker uppmärksammade och därmed lockades eleverna att läsa de andra på egen hand.

Eleverna fick också läsa ur boken jag högläste. Någon valde att läsa den från början och följde min läsning hack i häl. Andra frågade om de kunde få läsa lite före och det fick de göra och ibland följde boken med ut på rasten för egen läsning eller spontana högläsning mellan klasskamraterna. Jag hittade flera lappar i högläsningsboken som meddelade ”här ligger jag” och så läsarens namn. Alla de böcker jag högläste ur fanns tillgängliga i klassrummet och många elever valde att läsa dem på egen hand.

 

Av

Anne-Marie Körling

 

 

 

 

Kommentera