Bokprat och boktjat: Har vi tjatat färdigt? frågar jag

Har vi tjatat färdigt om läsning frågar jag! Johan Unenge berättar och förklarar.
Har vi tjatat färdigt om läsning frågar jag! Johan Unenge berättar och förklarar.

På Kulturrådets Ung Scen talar jag, tidigare läsambassadör och författare Johan Unenge och författaren Måns Gahrton om 20 år av tjat och prat.

När jag tänker på tjat tänker jag att det mildare ordet är påminnelse. Påminnelser om läsning handlar lika mycket om att vi vuxna funderar över hur vi visar att vi läser och själva läser som att påminna oss om platser där barn och unga kan upptäcka böcker, tidningar och vad att läsa. Återigen; det måste finnas böcker där barn är så att de kan upptäcka dem. Skolan ska se till att alla barn kan läsa. Läsutbildningen bör sträckas sig över alla läsår i skolan, från första dag till sista.

Johan Unenge talar läslov och vikten av att detta lov blir ett lov och inte en uppgift. Detta är nog så viktigt att påtala eftersom det inte handlar om hur många böcker man har läst utan att man likafullt kan upptäcka vad aktiviteten att läsa kan betyda. Så bort med alla måsten. Läslov är ett lov att läsa på.

Måns Gahrton berättar om vad böckerna kan betyda och hur mötet mellan författare och läsare kan vara en väg att börja läsa. Diskussionen fortsätter och ska fortsätta. Där vi är och där vi verkar.

p1360587

2 reaktioner till “Bokprat och boktjat: Har vi tjatat färdigt? frågar jag”

  1. Jag funderar på vad man menar när man säger att alla ska kunna läsa. Dessutom tänker jag att namnet läslov endast är ett namn på lovet, utan krav på uppgifter från lärarna. Jag har aldrig i min karriär varit med om att eleverna får sportuppgifter av lärarna inför sportlovet.

    1. Att kunna läsa handlar om att få utbildning för att lära sig men också upptäcka vad det innebär att kunna läsa och fortsätta att läsa för både för att lära och för att det är roligt, spännande och en aktivitet med många innehåll.. Vi kan läsa på många olika sätt vilket handlar om att bredda synen på hur vi läser. Det är sant att ingen lärare givit eleverna uppgifter rörande sportlovet. Läslovet ger lovet ett innehåll där läsning fokuseras. Läs gärna Johan Unenges krönika om läslovet på Barnboksakademiens sida eller på http://www.läslov.se
      Då det gäller ungas läsning vill jag gärna hänvisa till Gunilla Molloy och Barbro Westlunds debattartikel http://www.dn.se/debatt/alla-amneslarare-i-hogstadiet-maste-undervisa-i-lasforstaelse/ / A-M

Kommentera