Läslov och uppföljning

img_0643

När läslovet är över börjar läslovsläsarna i skolan igen. Kanske frågar vi om det läslovet har inneburit av läsning.  Och jag tänker att vi kan fråga om det man har läst och kanske mindre om vem som läst mest.

Frågor vi kan ställa är:

  • Berätta om något du läst?
  • Berätta hur du hittade till läsningen?
  • Berätta hur du läste?
  • Berätta om när du läste?
  • Berätta om något som hände i boken, tidningen eller det du lyssnade till?
  • Hur skulle du locka någon att läsa det du läste?
  • Berätta om allt annat som du läst, på någon burk, någon löpsedel, något spel?

Vi omges av texter. På frukostbordet finns flingpaket, mjölktetror med texter – fråga också om den läsningen. Var nyfiken och generös i mötet med det barn och unga har läst och vad de väljer att läsa. Det du vill att de ska få upptäcka kan du läsa högt ur. Nästa läslov kanske läslovsläsarna läser just den bok du högläser ur idag.

Minns att läslov följer på läslov. Att lära sig läsa och få upptäcka vad det är att läsa är en pågående aktivitet där vi alla kan bidra genom att läsa högt, berätta om vår egen läsning och ge eleverna tid att läsa i skolan och på fritiden. När lovet är slut fortsätter vi att läsa.

Av Anne-Marie Körling

Kommentera