Läsfrämjarkalendern lucka 2 – Författarbesök öppnar böckerna

Som lärare har jag tagit emot författarbesök i mitt klassrum. Eleverna fick möta en riktig författare! Ja, de sa så. Spända och förväntansfulla väntade de på författaren. Och som en bok öppnade författaren sitt författarskap och gav inblickar i och berättelser om själva skrivprocessen. Vi lånade sedan författarens skrivprocess och försökte härma den. Vi skrev utkast, skapade personregister och lyssnade noga till hur människor pratar med varandra i verkliga livet och försökte skriva så.

Jag har haft förmånen att lyssna till författare som berättar om hur de gör när de besöker skolor, hur de förbereder sig och hur de ser fram emot att möta både lärare och elever. Jag lärde mig hur viktigt det är att som lärare att vara fokuserad och intresserad av det författaren berättar eftersom eleverna lånar uppmärksamhet av mig. Författarbesök handlar om att berika både lärare och elever och det fortsatta arbetet i klassrummet.

Och om man vill fira boken, boksamtalen, läsning och möten är författarbesöken en lucka att öppna som gör oss nyfikna på litteratur och berättelser.

Författarbesök kan vi skapa genom att leta upp program; radio, Tv eller andra medier där författaren berättar, söka författarporträtt på förlagssidor, leta efter presentationer och recensioner av böcker och när vi ges möjlighet – verkligen bjuda in författaren i klassrummet och tillsammans firar vi läsningen.

Läsfrämjarlucka nr 2 – Författarbesök

 

Kommentera